torsdag den 14. april 2022

Isyning af knap i dit håndarbejde uden knuder.

 Jeg har for længe siden lært en rigtig god måde at sy knap i mit håndarbejde, hvordan man starter med at fiksere tråden uden at skulle lave knude for ende at tråden. 

Jeg vil hermed prøve at beskrive det for jer i ord og billeder. 

Først starter jeg med at dele tråden, denne tråd er spundet med 3 tråde og derfor har jeg delt den i 3. Hvis tråden er spundet af 4 tråde ville jeg dele den i to. 

 

Der efter ligger jeg tråden dobbelt, inden jeg tråder nålen. Altså bliver nålen trådet med dobbelt garn, således at den er lukket i den ene ende. 

  
Nålen stikker jeg ind fra forsiden af, her har jeg lagt knaphullet hen over det sted hvor knappen skal være, for at være sikker på at den bliver placeret korrekt, man kan også sætte en nål eller en maskemakør der hvor knappen skal være. 

 
Jeg trækker ikke tråden hele vej igennem, da jeg skal bruge den lukkede ende til at fiksere tråden. Nålen stikkes igennem fra bagsiden og tråden trækkes næsten igennem.

Nu skal nålen igennem den lukkede ende 

Der strammes til

og tråden er fikseret.

Når jeg syr knappen i ligger jeg en genstand under, som har ca. samme tykkelse som dit arbejde, denne gang samme tykkelse som stroppen på den filtede tøffel. Dette gøres så håndarbejdet ikke bliver klemt fladt når det er knappet/lukket.



Når knappen er syet fast, trækkes genstanden ud og tråden vikles rundt om de syede tråde. Til sidst fæstes tråden på bagsiden af arbejder. 

Nu sidder knappen perfekt og i håndarbejdet bliver ikke klemt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar