lørdag den 26. oktober 2019

Tubehue i cashmere

Så blev jeg færdig med tubehuen til min datter. Jeg har fået ideen til denne fra Hobnob, set inde i tivoli. Jeg har brugt resterne fra Wanderling trøjen til min datter, der var ikke helt nok af den mørke grå, så jeg har brugt en lille smugle af den lyse grå, som er købt ind til endnu en Wanderling trøje, både trøjen og  tubehuen er  til min datter.

For at finde ud af hvor mange masker jeg skulle slå op, brugte jeg min Prym strikkekalkulator, den kan købes HER , jeg havde strikkefastheden fra Wanderling trøjen, som er 22 masker på 10 cm på pind 3,  så skulle jeg bruge omkredsen af min datters hoved som er 53 cm. Til sidst satte jeg kalkulatoren på 22 masker pr. 10 cm, aflæste tallet ud fra først 50 cm og derefter 3 cm, dvs. 110 masker ud for 50 cm og 7 masker ud fra 3 cm = 117 masker, for at det skulle kunne passe med rib 1 ret og 1 vrang, valgte jeg 116 masker.

Derfor slog jeg 116 masker op på pind 3, strikket et rør på ca. 50 cm, da jeg ikke havde nok af den mørke grå, samlede jeg opslagsmaskerne op og strikkede den modsatte vej, derefter hæftede jeg ender, lagde røret dobbelt, vrang mod vrang, drejede det inderste lag en omgang, så toppen blev drejet, til sidst strikkede jeg maskerne fra de to ender sammen, ved at strikken en maske fra den ene rundpind sammen med en maske fra den anden rundpind, dermed blev røret lukket i begge ender og jeg har stadig 116 masker. Til sidst strikkede jeg 4 cm rib, 1 ret og 1 vrang på pind 2½. Jeg har brugt 56 g i alt.

Jeg skulle muligvis havde drejet de to lag mere i forhold til hinanden, så den var blevet mere drejet i toppen, det må jeg gøre hvis jeg laver sådan en igen.

Garnet jeg har brugt er Blackhill Cashmere Once, 100 % Cashmere 50 g = ca. 273 m. Garnet er købt hos Garnudsalget,dk

Hoobii har lavet en god video om hvordan du skal bruge strikkekalkulatoren, den video finder du lige HER

Nu håber jeg bare at min datter bliver glad for sin nye hue.


















Ingen kommentarer:

Send en kommentar