søndag den 6. august 2023

Siddeunderlag til bålsted del 1

 Jeg var i Nordjylland sidste weekend, jeg var over og besøge mit nye barnebarn, lille søde Aksel. 
Jeg kunne desværre ikke lave den sengeslange færdig som jeg er ved at hækle til ham, da jeg manglede fyld. Så i stedet for puttede jeg et lille diskret cone garn på ca. 3 kg og en hæklenål str. 8 i rygsækken, den kunne lige være der.
Garnet er fra en tæppefabrik, købt af min veninde i en genbrugsforretning på Fyn. Jeg har lavet brændeprøve og den indikerede at det er 100 % uld. 

Min plan var at hækle i runde siddeunderlag i stangmasker og derefter filte dem for at få dem tætte og tykke, derfor hæklede jeg et rundt underlag på ca 58 cm i diameter og satsede på at den ville blive omkring de 40 cm efter filtning, da træstubbene rundt om bålstedet er ca. 40 cm i diameter. Jeg filtede den 2 gange i maskinen, men den blev desværre ikke mindre end 53 cm i diameter, så nu skal jeg lige finde ud af hvordan jeg vil lave dem.

Jeg vil prøve med at hækle et par stykker som er 46 cm i diameter, så vil jeg hækle de to sammen inden jeg putter dem i vaskemaskinen for at filte dem og håber på de bliver lige omkring 40 cm i diameter, det gør ikke så meget at de er lidt for store. Grunden til at jeg vil lave dem dobbelt er at jeg gerne vil have dem godt tykke, så de kan isolere godt for kulden, så bålstedet også kan bruges forår og efterår. 

Jeg skal have lavet 8 stykker i alt.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar