torsdag den 16. januar 2020

Fik lavet et par strømper mere til mig selv.

Det her er så det 3 par strømper som kommer ud af de to nøgler Magic sock yarn fra Mayflower som jeg har haft liggende længe og der er stadig lidt garn tilbage, helt nøjagtigt 20 g. Ikke helt nok til et par strømer, men de kan komme i posen med raste strømpegarn, så de kan blive en del af et helt par strømper engang.

Strømper er som sædvanligt strikket på to små rundepinde, begge par på en gang.
Jeg har strikket dem efter en opskrift som jeg fik af en dansk sygeplejerske, da jeg boede i Paamiut, Grønland. Det giver et flot mønster synes jeg. Sidst jeg strikkede dem kunne jeg ikke finde ud af at lave mønsteret på to rundpinde, det har jeg så fundet ud af nu.

I får lige opskriften, den er så skrevet til 5 pinde men kan godt overføres til to rundpinde.

Mønsteret er meget nemt man strikker 6 omgange retstrik, ved næste par vil jeg nu strikke 6 omgange rib, med 1 ret og en vrang.
Det er nemmest at strikke med 5 pinde. Man fordeler maskerne ligeligt på de fire pinde og nummerer dem fra 1 til 4.
Det egentlige mønster strækker sig over 2 omgange som man gentager hele strømpen igennem.
1 omg: 
Pind 1: ret
Pind 2: 1 ret, 1 drejet ret i samme maske = 1 udtagning, ret pinden ud til der er 2 masker tilbage, disse 2 strikke sammen = 1 indtagning
Pind 3: 1 løs af 1 ret tag den løse maske over = 1 indtagning, ret pinden ud til der er 1 maske tilbage, heri strikkes der 1 ret og 1 drejet ret = 1 udtagning
Pind 4: ret
2. omg: ret over alle maskerne


Hvis i har lyst kan i se flere strømper strikket med mønsteret lige HER


Nu må jeg lige have en pause fra at strikke strømper, selv om knægten har ønsket sig nogle flere par, men jeg har lovet at testhækle en køredragt for en jeg følger på facebook og så har jeg også lover min datter at starte op på hendes cashmere trøje. Jeg har nok at se til ang. håndarbejde, så det er godt jeg har lidt inden næste eksamen og en uge mere efter denne, inden jeg skal starte på 4. semester.






















Ingen kommentarer:

Send en kommentar