mandag den 8. oktober 2018

Kampen er gået igang

Så er jeg kampklar i mod de skide møl, hvis altså der er møl som har gnavet hul af min moskuscape.

Jeg har fået en masse gode råd på facebook, om hvordan jeg skal komme møl og larver til livs, møllene er ikke så svære, der skal bare sættes mølfælder op eller de skal have en på sinkadusen med en avis eller fluesmækker, det er meget værre med larverne, de kan gemme sig alle steder og så vidt jeg kan forstå er de lidt hårdføre.

Rådene var: put dit tøj i fryseren  i et par døgn... dette er ikke muligt, da jeg kun har en meget lille fryser ( sådan en for oven i køleskabet) og den er jo fyldt med kød og grønsager.

Vask tøjet ved min. 50 grader; nej det tror jeg så ikke, ihvertfald ikke det tøj der er lavet af uld.

Støvsug grundigt i det rum du har dit tøj, gulv, skabe, skuffer, vægge m.m; dette er nu gjort, pyha det var varmt.

Lig cedertrækugler i dine skuffer og skabe: dette er også gjort. Cedertræ kuglerne er købt hos Hobbii.dk

Hæng mølfælder op i skabet, eller i rummet, dette er også gjort. Mølfælden er købt hos Matas

Men hvad skulle jeg så gøre med det uldtøj ? jeg gav mig til at lede på nettet og kom frem til et råd om at tøjet skulle varmebehandles, ved 41 grader i 4 timer. Enten kunne man ligge tøjet i en sort sæk, ligge den i solen og satse på at der konstant var 41 grader inden i posen, eller man kunne ligge tøjet ind i ovnen og så "bage" det i minimum 4 timer. Jeg valgte sidste løsning. Min oven er heller ikke ret stor, men der kunne lige være disse tre ting derinde. Mine uld-sweatere har jeg i en lukket bedroller og det tyder ikke på at møllene har fundet vej til dem, så dem slipper jeg for at proppe i ovnen, jeg tror faktisk heller ikke at de ville kunne være der, heller ikke hvis jeg bare tog en af gangen.

Så nu håber jeg inderligt at alle larver er slået ihjel, og der ikke kommer flere møl ind i mit soveværelse.

Det eneste jeg mangler nu, er at forsøge at reparere min moskuscape. og forhindre maskerne i at løbe yderliger i mit merinould tubehalstørklæde.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar