fredag den 20. juli 2018

Man skal IKKE udregne sin timeløn

Jeg har tit tænkt på at mange mennesker gerne vil købe det håndarbejde vi laver, de vil bare ikke give ret meget for det.
Når man f.eks strikker en trøje i kvalitetsuld, ja så kommer prisen jo ret højt op, hvis vi bare skal have lidt for det arbejde vi ligger i det.
Uldgarn i sig selv kan være dyrt at indkøbe og skal vi have bare en nogenlunde rimelig timeløn, ja så kan vi ikke sælge ret meget af det vi laver, så derfor sælger vi meget tit vores ting til alt alt for lave priser.

Jeg har fået en del bestillinger på bestikjulestrømperne, jeg har sat prisen til 15 kr. pr. stk.
Jeg fik så den fuldstændige vanvittige ide at tage tid på hvor lang tid det tager at hækle sådan en lille størrelse.
Knap en time !!! så hvis jeg skal regne min timeløn ud, ja så bliver den under 15 kr. i timen, da der jo også er udgifter til garnet.
Men jeg ville jo aldrig kunne sælge dem til f.eks. 50 kr pr. stk, som jeg da egentligt synes er en ok timeløn.

Jeg prøver at sætte en rimelig pris på de ting jeg laver, både for mig selv og for dem som gerne skulle købe det, men jeg sælger faktisk ikke ret meget og jeg tror det er fordi folk bare ikke vil betale så meget for noget der er hjemmelavet. Jeg har så valgt ikke at sætte prisen ned og kun sælge til dem som sætter pris på mit arbejde.

Knap en time og en bestikstrømpe er færdig

7 kommentarer:

  1. Det er jo sådan en dum kombination af udbud og efterspørgsel og også ide om, hvad man kan og ikke kan.

    Hvis vi kunne blive enige om, at det faktisk ER rimeligt, at man får noget for sit arbejde, når det ikke er foræring til familie eller gaver.

    Så tænker jeg faktisk, at det er reelt nok at tage en pris, som
    1) klart udtrykker materiale-udgiften - den burde ingen have problemer med at betale først og
    2) dertil kommer noget for arbejdet - den er meget meget svær at udregne; og når vi ikke producerer professionelt og med regnskab for øje; men til dels for hyggens skyld, skal vi ikke regne 150 eller mere plus moms i timen; men jeg synes helt sikkert, at sokken er 50,- kr værd.

    Pris handler jo ikke kun om arbejdsløn, den handler også om at sende et signal om, at arbejdet og produktet skal tages alvorligt.

    Tager du "ingenting" for dit gode produkt, vurderer en kunde det også som "ingenting". Og det ER det jo ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sebastian
      Jeg er 100 % enig med dig.
      Jeg tænker ofte at folk sælger deres ting alt alt for billigt. Jeg er ikke selv god til at tage noget for mit arbejde når det gælder venner, bekendte og kollegaer, men jeg øver mig på at blive bedre, for netop som du skriver, så undergraver man jo bare markedet.

      tak for dit input

      Slet
  2. Måske skulle man faktisk lave sig en gruppe af mednørklere, som man kunne afstemme prisniveauet med - ikke for at lave karteller; men simpelthen for at udvide kredsen af nørklere med ordentlige priser? ,-) Også for at bestyrke hinanden i, at vores arbejde er noget reelt værd.

    Du kan finde mig på facebook, og vi kan overveje, om vi skulle lave en nørkle-prisfastsættelses-gruppe?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmm ja måske man skulle det, det vil jeg lige overveje. Der er jo mange overvejelser og forpligtelser i forbindelse med at starte og administrere en facebook side.

      Slet
  3. Jeg tænkte egl muligvis at starte med en (hemmelig) gruppe for de få og indviede :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmm hemmelig gruppe går jeg ikke ind for, så her springer jeg fra. Og efter yderligere overvejelser tror jeg ikke at en sådan gruppe ville fungere Elle give særlig god mening.

      Slet
    2. OK. Det var jo også blot mine foreløbige ustrukturerede tanker, som ikke var færdiggjorte; men netop var lagt her for at kunne vendes med andre.

      Slet