torsdag den 21. september 2017

Når man ikke tager sig tid til at lave en hel strikkeprøve

Hvad der skulle have været en prinsessekjole i str. 6 år, blev til en nederdel str. L

Jeg har for lang tid siden fundet en super sød prisessekjole i mohair, som jeg bare vildt gerne ville strikke. Havde fået byttet mig til noget mohair garn og længe havde jeg gået og set på både opskrift og garn. Jeg lavede en lille strikkeprøve på pind 4, ikke en hel som jeg burde og ja må indrømme at jeg havde svært ved at tælle maskerne helt korrekt, kunne godt se at strikkefastheden ikke passede helt, så gik i gang med at strikke kjolen på ½ nr. mindre end der stod i opskriften.
Jeg syntes godnok at bundstykket, borten blev lidt lang, men  bildte mig selv ind at det var fordi den skulle rynke lidt. Da jeg så kom så langt at jeg skulle til at dele arbejdet, satte jeg alle maskerne over på en lang rundpind, for jeg kunne godt se at den virkede rimelig stor til en str. 6 år, jeg målte og ja det ville aldrig blive til en barnekjole som så godt ud på barnet.
Fik så heldigvis den geniale ide at jeg da kunne lave en voksen nederdel i stedet.
Opskriften til prinsessekjolen kan i finde HER

Jeg måtte selvfølgeligt lave stykket noget længere og tage lidt mere ind. For oven har jeg lavet et stykke med rib 1 r og 1 vr. på ca 6 cm, i midten lavede jeg en hulrække, til at trække den strikkede snor igennem.
Jeg startede snoren med 6 masker, men kunne godt se at det blev for tykt, så efter 10 cm tog jeg ind til 3 masker, strikkede ca. 150 cm med 3 masker, tog så ud til 6 masker igen og strikkede 10 cm, så der blev et lidt tykkere stykke i hver ende af snoren. Det var ingen fornøjelse at strikke snoren, det var virkeligt kedeligt.

Jeg kan desværre ikke selv passe nederdelen, så den bliver sat til salg på Etsy og Facebook.

Der skal gå lang tid inden jeg skal strikke af Mohair garn igen, der er da snuller over alt fra det garn, så nu skal jeg igang med støvsugeren.

Jeg har brugt 350 g til nederdelen
Nederdelen er strikket på pind 4 og 3,5

Moralen må være, lav altid en god og brugbar strikkeprøve, ellers kan det gå grueligt galt. Jeg var så heldig den her gang at jeg kunne få noget brugbart ud af det mislykkede projekt.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar