fredag den 24. november 2017

Julekugler med lys

Jeg længe haft lyst til at hækle nogle julekugler med lys i. Jeg havde noget sølvgarn liggende og bestemte mig for at de skulle hækles i det og så købte jeg noget guld garn i Søsterne grene.
Opskrifterne finder i hos cupcakebyme

Jeg har stivet kuglerne med kartoffelmel, men måtte lave det om, da kun to ud af otte kugler var stivede optimalt. Du kan finde vejledningen til at lave kartoffelstivelse HER

1. gang jeg stivede dem, lavede jeg blandingen, lod den køle lidt af ( ikke nok skal jeg hilse og sige ) puttede alle kuglerne deri. Derefter tog jeg dem op og vred dem, pustede en ballon op i hver af dem og lod dem tørre på et håndklæde. Jeg vred dem så åbenbart alt for meget, for de blev ikke stivet lige så meget som jeg gerne ville.

2. gang pustede jeg først en ballon op inde i kuglen og så smurte jeg stivelsen på med hånden, så både det hæklede og ballongen blev dækket. DETTE vil jeg ikke anbefale at man gør, for når det hele er tørret og man springer ballongen, er der stivet kartoffelmels flager mellem hullerne i det færdig hæklede og det ser ikke pænt ud.


Irreterende falger som er svære at fjerne.

Guldgarnet fra søsterne grene er MEGET svært at stive, en af kuglerne har ikke fået nok og jeg overvejer kraftigt at give den en omgang hårlak :-/

Jeg har købt to forskellige slags lyskæder en hvor lysene er på en tynd tråd ( den er købt i kop og kande, men kan også fås i Meny)  det er den kæde som jeg synes er pænest inde i kuglerne, den er nem at fordele rundt i hele kuglen.
 Den anden er købt i Lidl og det er en ledning hvorpå pærene er sat på, pærene har det med at komme ud af hullerne og det er som om ledningen ligger sig på bunden af kuglen, Det er ikke helt så pænt.











Det er den her lyskæde jeg bedst kan lide og som fordeler sig pænt i kuglen. 

Boksen med batterier kan ligge inden i de her kugler, da åbningne i den ene er stor. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar