fredag den 14. februar 2014

Katte hule del 2

Jeg er jo startet på en hule til datterens kat, Gilbert. Det er første gang jeg hækler uden opskrift og første gang jeg hækler i zpagettigarn . Hold nu op jeg synes det er hårdt at hækle med det her garn, som i kan se på det ene billede, så er jeg nødt til at hækle helt anderledes end jeg plejer, normalt holder jeg på nålen, som på en blyant, men når jeg hækler i det her garn, er jeg nødt til at hækle med det nogle kalder; møj grebet; det letter det da en lille smugle, men jeg synes også at det er hårdt for venstre hånds pegefinger, som jeg jo holder arbejdet med.
Jeg hæklede i toget på vej hjem fra København, havde ikke et målebånd ( Tøzen og jeg var blevet enige om at ca. 40 cm i diameter ville passe, så Gilbert kan ligge derinde og også vende sig), men jeg havde et A4 ark, googlede målene på dette og brugte det som målebånd. ( det er 21 mm på den korte led).



Jeg tænkte at jeg ville hækle en luftmaskeBue over indgangen, det antal masker i højden som jeg troede indgangen skulle være høj og så det antal masker den skulle være bred, men det viste sig at det ikke helt kom til at holde i virkeligheden, jeg skulle bare have hæklet frem og tilbage til den ønskede højde og derefter lavet en luftmaske række til den øverste overgang.
Jeg havde også lavet den for bred, så da jeg var næsten færdig med indtagningerne til taget, ville den bare ikke holde sig oppe, den klaskede sammen, det dur ikke, så kan Gilbert jo ikke være derinde.
Derfor pillede jeg det hele op, ( I kan se på billedet hvor meget 1½ rulle zpagetteigarn fylder, når det ligger på gulvet og ikke er rullet sammen)
Jeg målte bunden og valgte at den skulle være 37 cm i diameter, at jeg ville hækle frem og tilbage, til jeg har højden på indgangen, vende med 1 lm og hækle den første række ( som hækles fra indersiden af hulen) i det inderste maskeled, det giver et naturligt buk og virker til at være en god start på siden. Håber at I kan se på de nederste billeder hvad jeg mener.
Jeg skal nok komme med et nyt blog indlæg når jeg er færdig med hulen :-).










Ingen kommentarer:

Send en kommentar