lørdag den 6. maj 2017

Stor taske strikket og filtet

Jeg blev inspireret af en artikel på facebook, hvor de opfordrede til at strikke eller hækle tasker, store tasker man kan bruge til indkøb og erstatte dem med de plastikindkøbsposer vi kan købe i supermarkederne. En udvidelse af trenden med at lave sine egne miljøbeskyttende karklude, vaskeklude og håndklæder.

Jeg synes faktisk at ideen er god og vil gerne være med til at starte en kampagne imod plastik indkøbsposer. Lad os starte med at strikke vores egne indkøbsposer / net.

Jeg har brugt DEN HER OPSKRIFT som inspiration til min filtet udgave. Jeg kunne godt havde brugt lidt mere garn, så stykket var blevet noget længere, så ville tasken nemlig havde fået en lidt anderledes facon. Men det havde jeg ikke og jeg synes faktisk at den er blevet god alligevel.

Jeg har brugt 700g Milano fra hjertegarn ( købt af Inge Nøhr garn ) strikket på pind 12
Jeg strikkede et stykke på 65x135 cm og en hank på 70 x 10 cm
Da jeg havde samlet tasken målte den inden vask B 73 cm H: 72 cm, uden hank.
Efter vask målte den B; 51 cm ,H: 48 cm,uden hank, med hank måler den 71 cm i højden.   den er vasket to gange i maskinen ved 40 grader, første gang på et langt program, anden gang på et kort program.

Tasken kan bære enten på skulderen eller man kan tage hanken over hovedet, synes man hanken er for kort til det, kan den jo bare gøres våd og strækkes lidt længere. Tasken vil bliver lidt større når man bruger den, da det jo er strik, vil man have den mindre igen, skal den jo bare en tur i maskinen ved 30 grader og strækkes i facon bagefter i våd tilstand.

Hvis jeg skal lave den her model som filtet taske igen, vil jeg strikket stykket lidt længere, så det får de samme dimensioner som den originale taske.

Jeg havde taget billeder af tasken inden den blev samlet og efter den var blevet samlet, men inden den blev vasket.. de billeder kan jeg ikke finde nogen steder, tror jeg er kommet til at slette dem i kameraet inden de blev overført til pc. Meget dumt, men ikke noget at gøre ved.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar