onsdag den 27. august 2014

Håndklæde til køkkenet

Som nævnt i mit indlæg om min kæmpe grydelap ( den kan I læse om HER ) så lovede jeg min datter at hækle et køkken håndklæde i samme farver, til hende.

Jeg valgte Trekanmønsteret fra min dejlige bog: Hæklerens store teknik- og mønsterbog.
Jeg brugte Paris fra Drops, Farve nr. 06 (ca. 125g) og farve nr. 33 ( ca. 50g)
Garnet finder i HER

Jeg har taget et billede af grydelap og håndklæde sammen, så har I måske en lille fornemmelse af hvor stor den grydelap blev.

Jeg har gjort følgende:

DIY: Hæklet håndklæde

4stgmsm = 4 ufærdige stangmasker hæklet sammen ( dvs. man hækler 1. stgm men stopper når der er 2 løkker tilbage på nålen, så starter man på 2. stgm, men stopper også her inden den er færdig, nu er der 3 løkker på nålen, dette gøres ialt 4 gang og tilsidst trækkes garnet igennem alle løkkerne på nålen) der hækles KKE i samme maske fra forrige række, men hver stgm i hver sin maske. 

Hækl løst 44 luftmasker

1. rk: 1 fm i 4. lm fra nålen, *3 lm, 4 stgmsm, 1 lm, 1 fm i næste lm* gentag fra * til * rækken ud, vend

2. rk: 5 lm, 1 fm i første stgm gruppe, * 3 lm, 4 stgmsm om næste lm-bue, 1 lm, 1 fm i næste stgm gruppe* gentag fra * til * men i stedet for 1 fm, sluttes der med en stgm i den sidste fm, vend

3. rk: 1 lm, 1 fm i den første stgm gruppe, * 3 lm, 4 stgmsm om næste lm-bue, 1 lm, 1 fm i næste stgm gruppe* gentag fra * til * afslut med en fm om lm-buen i begyndelsen ( de første 5 lm der blev lavet i sidste række) vend.

Gentag række 2 og 3 indtil du har det ønskede mål. 

Jeg lavede 2 rk med farve 33 og derefter  8 rk med farve 06, dette mønster gentog jeg 3 gange og sluttede så af med 2 rk med farve 33.
Normalt hækler jeg enderne med ved farveskift, men det syntes jeg ikke blev pænt ved det her mønster, så måtte bide i det sure æble og hæfte en masse ender bagefter.

Lav en strop ved at hæfte garnet midt på håndklædet, lav 15 - 20 lm, alt efter hvor lang du vil have den, lav en lm om håndklædet, ved siden af den maske du startede med, vend og lav en km i hver lm.

Målene på mit håndklæde blev  28x37 cm.



åhh så mange ender der skal hæftes.


Bare til sammenligning










Ingen kommentarer:

Send en kommentar